Venezuelaanse olie-exporten tot stilstand: na Amerikaanse tankerconfiscatie

Huidige situatie met olie-exploitatie

Volgens gegevens van scheepvaartbronnen en maritieme bronnen is ongeveer 11 miljoen vaten olie en brandstof momenteel vastgezet in Venezolaanse wateren. De situatie ontstaat nadat de Amerikaanse autoriteiten deze week een tanker in beslag namen, wat de levering van olie vertraagt en een grote impact heeft op de nationale export.

Details over de inbeslagname

De speciale eenheden en de kustwacht hebben het schip aangevallen, dat volgens de VS werd gebruikt voor het transporteren van gesanctioneerde olie uit Venezuela en Iran. Het schip, genaamd Skipper, was geladen met ongeveer 1,8 miljoen vaten zware Maya-olie van Venezuela toen het ongeveer 70 mijl voor de kust werd aangevallen.

Reactie van de Venezolaanse regering

President Nicolás Maduro bestempelde de inbeslagname woensdag als een vorm van “piraterij”, en Venezolaanse functionarissen beweren dat het echte doel van de Amerikaanse president Trump regimeverandering is. De Venezuelaanse autoriteiten verwijten de VS het gebruik van illegale middelen om druk uit te oefenen.

Amerikaanse acties en verdere sancties

De Verenigde Staten hebben de druk op Maduro verder opgevoerd door nieuwe sancties in te stellen, onder andere tegen zes supertankers en scheepvaartbedrijven die zaken doen met Venezuela. Daarnaast zijn drie neven van de president onder sancties geplaatst. Hierdoor lijkt het bewegingen van schepen in en uit Venezuela tot stilstand te zijn gekomen uit vrees voor meer inbeslagnames.

Impact op de olieproductie en export

Volgens Reuters is ongeveer 11 miljoen vaten olie en brandstof nu vastgelegd in Venezolaanse wateren. Voorafgaand aan de inbeslagname exporteerde Venezuela in november ongeveer 952.000 vaten per dag, waarbij circa 80% bestemd was voor China. De inkomsten uit deze olie-export zijn voor Venezuela essentieel om het regime van Maduro te ondersteunen.

Specifieke details over de inbeslagname en sancties

De in beslag genomen tanker, Skipper, had olie uit Iran en Venezuela vervoerd. De inval was de eerste op een Venezolaans tanker, hoewel het land sinds 2019 onder sancties staat. Amerikaanse bedrijven zoals Chevron beschikken over speciale toestemming van de overheid om samen te werken met de staatsoliemaatschappij PDVSA, en hebben na de confiscatie twee vaarten geëxporteerd, met nog twee plannen op vrijdag.

Legaliteit en methoden van het schip

Voor de inbeslagname had Venezuela geprobeerd de Skipper onopgemerkt te laten varen door gebruik te maken van een zogeheten “spoofing”-techniek, waarbij een valse locatie werd doorgegeven om bewegingen te verbergen. Volgens analyses van Sky News had de VS tot 10 december de tijd gehad om het schip te sequesteren, volgens een onbenoemde rechterlijke beslissing van november.

Regionale militaire aanwezigheid en beschuldigingen

De confiscatie volgt op een aanzienlijke Amerikaanse marineopbouw in de regio, die de afgelopen maanden meerdere schepen heeft vernietigd die zouden smokkelen met drugs naar de VS. Ondanks deze acties is er volgens officiële berichten geen overtuigend bewijs dat Caracas betrokken is bij de drugshandel, en Maduro ontkent iedere betrokkenheid bij smokkelactiviteiten.

admin
admin

Pim de Vries is een nieuwsgierige onderzoeker die verbluffende feiten en wetenswaardigheden uit de hele wereld verzamelt. Hij maakt complexe onderwerpen begrijpelijk en inspirerend voor iedereen.

Artikelen: 1103