Unicum exclusief: het Faberge-ei met 4.500 diamantstukken veilt voor recordbedrag in Londen

De veiling van een eeuwenoud sieraad

Een bijzonder Faberge-ei, vervaardigd op opdracht van een Russische keizer, heeft op een veiling in Londen een recordbedrag van £22,9 miljoen opgebracht. Met een hoogte van slechts 10 centimeter is het zogenaamde Winter Egg gemaakt van ruwe kristal en is het versierd met een fijn sneeuwvlokpatroon in platinum, bezaaid met 4.500 kleine diamanten. Deze veilingprijs overtreft de vorige recordprijs van £8,9 miljoen, die in 2007 werd betaald voor een ander Faberge-ei.

Achtergrond en geschiedenis

Het betreffende ei werd in 1913 door de Russische tsaar Nicolaas II besteld als paasgeschenk voor zijn moeder, de keizerin-moeder Maria Feodorovna. Het was een van twee eigentijdse creaties door de vrouwelijke ontwerper Alma Pihl; haar ander ei behoort toe aan de Britse koninklijke familie. De vervaardiging van meer dan vijftig van dergelijke eiers, tussen 1885 en 1917, wordt toegeschreven aan Peter Carl Faberge en zijn bedrijf. Elk exemplaar is uniek en bevat een verborgen verrassing, wat het atelier onderscheidt.

Symboliek en ambacht

Het Winter Egg opent zich om een verwijderbaar klein mandje van quartzbloemen te tonen, dat symbool staat voor de komst van de lente. Het ontwerp representeert niet alleen de wederopstanding en de overgang van winter naar voorjaar, maar heeft ook een significante relatie met Pasen. Van de oorspronkelijke 43 overgebleven keizerlijke Faberge-eieren bevinden de meeste zich in musea, hoewel een aanzienlijk aantal meerdere keren van eigenaar veranderde. Het ei werd in de jaren 1920 door de financieel aangeslagen communistische overheid voor slechts £450 verkocht en werd vermoedelijk verloren, totdat het in 1994 opnieuw werd geveild door Christie’s en later in 2002, beide keren voor recordbedragen.

Verkoop en waardering

Volgens Margo Oganesian, hoofd van het Russian Art Department bij Christie’s, wordt het ei omschreven als ‘de Mona Lisa voor decoratieve kunst’ vanwege de uitstekende ambachtelijke en ontwerpkunst. Christie’s benadrukt dat het wordt beschouwd als één van de meest originele en artistiek vernuftige paas-eieren die Faberge voor de keizerlijke familie heeft gemaakt. Het werk symboliseert niet alleen de wederopstanding, maar ook de overgang van de winter naar de lente, wat het samenhangt met de traditionele viering van Pasen. De verkoopprijs van £22,9 miljoen overtrof de vorige recordprijs voor een ei, dat in 2007 werd betaald door de Rothschild-familie.

Bijzonderheden en recente veiling

Voorheen was het ei in bezit van een Londense handelaar die het voor slechts £450 aanschafte, toen de Russische overheid de kunstschatten tijdens de jaren 1920 verkocht. Ondanks enkele wisselingen van eigenaar, werd gedacht dat het verloren was gegaan totdat Christie’s het in 1994 weer op de markt bracht. Vervolgens werd het in 2002 opnieuw geveild voor een recordbedrag. Het ei staat symbool voor de rijkdom en artistieke vaardigheden van het Russische keizerlijke hof en blijft een waardevol voorbeeld van het vakmanschap van Faberge.

admin
admin

Pim de Vries is een nieuwsgierige onderzoeker die verbluffende feiten en wetenswaardigheden uit de hele wereld verzamelt. Hij maakt complexe onderwerpen begrijpelijk en inspirerend voor iedereen.

Artikelen: 1000