Stelt u zich een privéjet voor zonder ook maar één raam. Onmogelijk? Niet als het aan Otto ligt. De nieuwe Phantom 3500 gooide in 2025 alle regels in de prullenbak — en verrast zelfs de meest doorgewinterde frequent flyers. Natuurlijk kon ik het niet laten om dit futuristische toestel van dichtbij te bekijken.
Design dat de wind volgt: fusolier als eyecatcher
Bij de allereerste blik op de Phantom 3500 merk je meteen: hier is geen ontwerper met een rechte liniaal tekeer gegaan. De romp lijkt letterlijk door de wind te zijn gevormd. Otto’s ontwerpteam, met wortels in Delft en een uitgesproken liefde voor techniek, koos doelbewust voor deze organische vorm.
Dit is trouwens geen marketingpraatje. De aerodynamica is hier tot het uiterste opgevoerd — minder luchtweerstand betekent zuiniger én stiller vliegen. Kleine sidenote: als je ooit met een Fokker bent gevlogen vanaf Rotterdam The Hague Airport, weet je hoe belangrijk geluidsbeperking wordt in dichtbevolkte delen van Nederland.
Dag raampjes, hallo panoramisch display
Nu het echte nieuws: in de cabine van de Phantom 3500 vindt u geen enkel traditioneel raam terug. Klinkt benauwend? Integendeel — Otto vervangt ze door een 360° immersief scherm dat zowel het buitenzicht simuleert als extra functies weergeeft: denk aan vluchtinfo, routekaarten of zelfs kalmerend Noordzeestrand tijdens turbulentie.
- Meer privacy: Geen nieuwsgierige blikken van buiten.
- Minder onderhoud: Geen risico meer op beschadigde of lekkende ramen na een hagelbui.
- Personalisatie: U kiest zelf uw uitzicht; da’s weer eens iets anders dan altijd dezelfde wolken!
Veiligheid & beleving: Angst voor het onbekende?
Otto’s team is zich bewust van scepsis rondom raamloze cabines (ik betrapte mezelf er stiekem ook op). Maar na een testrit blijkt: het enorme scherm geeft geen enkel opgesloten gevoel — eerder een bioscoopervaring boven de wolken. bovendien, de nieuwste generatie camera’s rondom de romp zorgen voor messcherp live beeld, zelfs bij typisch Hollands miezerweer.
Funfact: Voor mensen met lichte vliegangst werkt het afleidende scherm zelfs rustgevend, zo blijkt uit een testvlucht met Rotterdammers op Eindhoven Airport.
Een voorproefje op de toekomst van private aviation
De Phantom 3500 is duidelijk bedoeld om de standaard te veranderen. Minder gewicht, meer designvrijheid, betere ervaring: je merkt dat Otto zich richt op de échte genieteners—van zakelijke highflyers tot fanatieke spotters bij het Amsterdamse vliegtuigspottersveld Schiphol-Oost.
Of Nederlandse bedrijven als KLM Private Jets volgen? Tijd zal het leren. Eén ding weet ik zeker: vanaf nu kijk ik anders naar ronde raampjes in een vliegtuig.
Praktische info en advies
- Verwacht introductie op de Europese markt zomer 2025
- Prijskaartje: vergelijkbaar met andere topklasse private jets
- Geschikt voor 10 passagiers — ideale keuze voor bedrijven en VIP’s
voor wie zoekt naar het nieuwste op het gebied van privévliegen: bewaar deze info gerust. Eerlijk, dit toestel wil je minstens één keer meemaken.