De verandering in kerstvieringen in het hedendaagse Britse onderwijs
Steeds meer scholen kiezen ervoor om hun eindejaarsvoorstellingen te moderniseren door verhalen te tonen die niet uitsluitend religieus van aard zijn. In sommige gevallen worden feestelijke shows gepresenteerd zonder enige verwijzing naar religieuze tradities, terwijl andere een multicultureel karakter aannemen.
Voorstanders benadrukken dat klaslokalen in het eenentwintigste-eeuwse Groot-Brittannië sterk zijn veranderd en dat schoolproducties dit weerspiegelen. Zo heeft de Oasis Academy Wattville Primary School in Birmingham een unieke benadering van kerst: haar uitvoering lijkt en klinkt onconventioneel.
In deze voorstelling dansen kinderen met rood-witte vlaggen, drummen ze op ritmes die feestelijk klinken en gebruiken ze gebarentaal om het nummer “We Wish You a Merry Christmas” te zingen. Deze show is ontworpen om alle leerlingen te betrekken.
Het belang van inclusie volgens de schoolleiding
Renu Samuels, de directeur, legt uit dat inclusie de hoogste prioriteit heeft. “Het gaat niet alleen om een christelijk land te zijn,” zegt ze. “Het gaat ook om het vieren van de rijkdom die ernaast bestaat en ervoor zorgen dat elke religie, cultuur en overtuiging wordt erkend.”
De school herbergt kinderen die 52 talen spreken, afkomstig uit uiteenlopende familie-achtergronden en met verschillende overtuigingen. Samuels benadrukt dat de gemeenschap divers is en dat inclusie centraal staat. “Het draait niet alleen om verschillen, maar ook om wat ons verbindt,” voegt ze toe.
Reacties op het afwijken van traditionele kerstverhalen
Enkele scholen die geprobeerd hebben om af te wijken van de gebruikelijke kerststal, hebben stevige kritiek gekregen. Een school in Inverness, Schotland, werd online geconfronteerd met racistische aanvallen en heeft daarom haar alternatieve kerstverhaal, waarin een Syrische vluchteling centraal stond, moeten opgeven.
Muhammed Ilyas, een ouder van de Oasis Academy Wattville, vindt dat dergelijke reacties bredere maatschappelijke spanningen weerspiegelen. “Racisme is tegenwoordig een groot probleem in dit land,” zegt hij. “Extreem-rechtse partijen willen een omgeving creëren die dit aanwakkert. We streven naar positieve integratie.”
Het behouden van traditionele kerstvieringen
Veel scholen kiezen er echter voor om vasthouden aan de traditionele vieringen. Bijvoorbeeld op de Malden Parochial Church of England (CofE) Primary School in Worcester Park, zuid-Londen, blijft de kerststal een belangrijke gebeurtenis aan het einde van het schooljaar.
Directeur Lucy McMullan vindt dat het christelijke verhaal krachtige boodschappen bevat. Als hoofd van een Anglicaanse school is ze open over de christelijke basis van haar onderwijs. “Iedereen is welkom,” zegt ze. “Maar we praten ook over de eeuwige liefde die de christelijke geloofsovertuiging uitstraalt.”
Ze benadrukt dat de dag na de geboorte van Jezus, Josef werd verteld te vluchten naar een ander land, waardoor ze feitelijk vluchtelingen werden. Ouders waarderen deze traditionele aanpak en willen deze graag behouden.
Rachael, een ouder, zegt: “Onze kinderen moeten begrijpen wat er in de wereld gebeurt,” maar voegt eraan toe dat het volledig politiceren van het verhaal niet altijd wenselijk is. “Kinderen moeten zichzelf kunnen uiten en plezier hebben. Voor grotere discussies is er tijd en plaats.”
De balans tussen traditie en creativiteit volgens de geestelijke leiders
Bisschop Sam Corley van Stockport ziet ruimte voor zowel het bewaren van tradities als voor creatieve benaderingen. Aan Sky News zegt hij dat het mooie is hoe leraren samenwerken met kinderen om het verhaal te verkennen. “De kerststal laat zien dat er voor iedereen een plek is,” verklaart hij.
Volgens hem was het niet de rijke en machtige, maar de armen en outsiders die als eersten aanwezig waren. Het verhaal draait om inclusie, vrede en vreugde voor de hele wereld.



