Hoe een ‘uitstekende’ school leerlingen vernederde met strenge en schadelijke discipline

Resultaten van een kritische evaluatie van Mossbourne Victoria Park Academy

De behaalde successen op de Mossbourne Victoria Park Academy, een voortgezet onderwijsinstelling in Oost-Londen die als “uitstekend” was beoordeeld, zijn volgens een rapport over safeguarding (beschermingsmaatregelen) gerealiseerd “tegen een te hoge prijs voor sommige leerlingen”.

De beoordeling, uitgevoerd door Sir Alan Wood, een voormalig directeur van kinderopvangdiensten in hetzelfde Londense borough, wijst op een systeem dat scholen gelijk stelt aan het vernederend behandelen van leerlingen met strenge en schadelijke maatregelen.

Impact op leerlingen en gedragsmaatregelen

Volgens het rapport werden leerlingen geïntimideerd en in verlegenheid gebracht door publieke vernedering, waaronder schreeuwen dat routinematig en op een wijze die leerlingen onderdrukte en bedreigde, werd toegepast. Het gebruik van de disciplinepraktijken heeft vooral schadelijke gevolgen voor leerlingen die kwetsbaarder zijn, bijvoorbeeld zij met speciale onderwijsbehoeften en handicaps (SEND) of die moeite hebben zich aan te passen aan een inflexibel systeem.

Daarnaast wordt het gebruik van “desking” genoemd, waarbij leerlingen in gangen op bureaus worden geplaatst als straf voor kleine overtredingen. Deze maatregel wordt gekenmerkt als isolerend, vernederend en educatief niet productief, zonder dat gegevens beschikbaar zijn over de effectiviteit of eventuele onevenredige impact.

Succes en de keerzijde

Ondanks de positieve rapportages over de academische resultaten, de hoge aanwezigheid en de steun van ouders, wijst het rapport op diepgaande problemen binnen de disciplinaire cultuur van de school. Terwijl de school in 2023 door Ofsted als “uitstekend” was beoordeeld, benadrukt de evaluatie dat deze uitkomsten niet zonder kosten zijn verkregen.

Een voormalig leerling vertelt dat hij tijdens het derde schooljaar begon te zelfverwonden, omdat leraren hem het gevoel gaven dat hij niet mocht leven op basis van zijn cijfers. Dit onderstreept de schadelijke impact van de gebruikelijke disciplinaire praktijken.

Beargumenteerde tekortkomingen en aanbevelingen

De beoordeling wijst op het ontbreken van voldoende monitoring en gegevensinzameling omtrent straffen zoals “desking”, evenals op de defensieve houding van schoolleiders. De besturen werden ervan beschuldigd niet genoeg verantwoordelijkheid te nemen, waardoor schadelijke praktijken konden voortbestaan. Hoewel het personeel niet werd beticht van het niet naleven van beschermingsverplichtingen, zijn er wel suggesties gedaan voor verbeteringen in communicatie en klachtenafhandeling met ouders, die door de school zijn overgenomen.

Reactie en vervolg

De Mossbourne Federation, de organisatie die de school beheert, heeft aangekondigd de bevindingen “zorgvuldig en in detail” te zullen overwegen, en zal reflecteren op de kwesties die in het rapport worden aangestipt. Het Department for Education (onderwijsministerie) heeft benadrukt dat de bevindingen “ernstig en diep verontrustend” zijn, en dat beleid rondom gedrag op scholen gericht moet zijn op het bevorderen van respect en een positieve omgeving. De instantie belooft het trust te blijven begeleiden om de noodzakelijke verbeteringen door te voeren.

admin
admin

Pim de Vries is een nieuwsgierige onderzoeker die verbluffende feiten en wetenswaardigheden uit de hele wereld verzamelt. Hij maakt complexe onderwerpen begrijpelijk en inspirerend voor iedereen.

Artikelen: 1082