Een carrière in de luchtvaart biedt meer dan alleen het bedienen van passagiers op hoog niveau. Deze week vertelt Grace Hampson, een professionele cabinebemanning die internationaal vliegt, over haar ervaring, de financiële aspecten van haar werk, en haar kijk op de uitdagingen en leuke kanten van haar baan.
Het salaris en de vergoeding
Het inkomen van een stewardess wordt meestal opgesplitst in drie componenten, waardoor het lastig is om een standaard salaris te geven. De basisvergoeding, vluchtvergoedingen en dagvergoedingen variëren afhankelijk van de bestemming. Volgens het National Careers Service begint het gemiddeld jaarsalaris rond de €22.000 en kan oplopen tot €33.000.
Daarnaast zijn de werkuren niet vastgelegd binnen een vaste werkweek. De beperkingen worden vastgesteld door de Civil Aviation Authority en richten zich op het maximum aantal vlieguren: 900 uur binnen een jaar en niet meer dan 100 uur in een periode van 28 dagen. Een standaard vakantiedienst bedraagt 28 dagen per jaar.
Opleiding en kwalificaties
De trainingsprogramma’s verschillen per luchtvaartmaatschappij. Voor wie geen professionele veiligheidskwalificatie heeft, is het noodzakelijk om een attestatie te behalen, wat een kortdurende cursus van ongeveer een week is. Daarna moet men getypeerd worden voor een specifiek type vliegtuig, zodat men zich kan verdiepen in veiligheidsuitrusting en noodevacuaties. De duur en inhoud van de opleiding variëren afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en het type toestel.
De aantrekkingskracht van het vliegen
Een van de meest gewaardeerde voordelen van de baan is de mogelijkheid om de wereld te ontdekken. Het ontmoeten van uiteenlopende mensen en het leren over diverse culturen maken deze baan bijzonder. Daarnaast waardeert Grace de flexibiliteit die langeafstandsvluchten bieden, waardoor ze haar werk en vrije tijd naar eigen inzicht kan indelen.
Gedrag van passagiers en de beperkingen
Grace uit haar frustratie over passagiers die vragen of ze van hun stoel mogen wisselen tijdens het instappen. Hoewel ze bereid is te helpen, moet iedereen zich aan de toegewezen stoel houden voor de vertrektijd. De gewichtsverdeling in het vliegtuig wordt zorgvuldig berekend, omdat die cruciaal is voor de stabiliteit en controle. Het is een beslissing die buiten de invloedssfeer van de bemanning ligt.
Veiligheid en verantwoordelijkheid
Hoewel veel mensen denken dat stewardessen vooral serveersters in de lucht zijn, ligt de focus in werkelijkheid op veiligheid. Zij moeten snel en adequaat kunnen handelen bij noodgevallen, zelfs met beperkte middelen vergeleken met wat er op de grond beschikbaar is. Dit brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee, waarop elke crew zich gedurende haar carrière heeft voorbereid en ontwikkeld.
Communicatie tussen crewleden
Elke luchtvaartmaatschappij ontwikkelt haar eigen code- of geheime taal, meestal voor het aangeven van dringende behoeften zoals een extra kopje thee of een extra portie eten. Dit maakt communicatie tijdens de vlucht snel en discreet.
Beste reistijd en favoriete luchthavens
Volgens Grace is de vroege ochtend ideaal om te reizen, omdat de reis naar de luchthaven dan meestal makkelijker is en de tarieven vaak lager liggen. Dinsdagen en woensdagen worden vaak beschouwd als de goedkoopste dagen om te vliegen. Haar favoriete luchthaven is Los Angeles International Airport, ondanks dat deze bekend staat om de drukte. Ze waardeert vooral de uitgebreide shopping en eetgelegenheden, en het grote aantal vliegverbindingen dat deze luchthaven biedt.
Beleid rondom alcoholgebruik
Het beleid voor alcohol aan boord is strikt, vooral bij langeafstandsvluchten. Er wordt voortdurend gecontroleerd of passagiers niet overmatig drinken, en er wordt extra toezicht gehouden bij het instappen. Het welzijn van de passagiers staat daarbij voorop.
Milieuzorgen en verduurzaming
Een continue uitdaging in de luchtvaart is het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Modernere vlooten, zoals die met de Boeing 787 Dreamliner, dragen bij aan minder brandstofverbruik en lagere emissies. De opkomst van duurzame vliegtuigbrandstof belooft verdere verbeteringen, mits die op grote schaal beschikbaar wordt.
Reistips en verrassingen
Grace deelt dat ze haar kleding oprolt in plaats van opvouwt voor meer ruimte in de suitcase, en dat ze haar outfits zoveel mogelijk op kleur samenstelt. Dit maakt het makkelijker om items te combineren en opnieuw te dragen. Een verrassend feit betreft de werkwijze na een langeafstandsvlucht: passagiers en crew blijven vaak nog een nacht op de bestemming voordat de terugvlucht wordt gemaakt. Het is ook zelden dat een vliegtuig direct terugkeert naar de thuishaven na een vlucht; er is altijd een andere crew die de terugreis verzorgt.
Persoonlijke ervaringen en veiligheid
Grace heeft nog nooit bijna een ongeluk meegemaakt. Ze wijst erop dat de luchtvaart een van de veiligste vormen van reizen blijft. Ze herinnert zich dat haar vader piloot was en dat zij veel met hem reisde. In haar 36 jaar in de industrie heeft ze geen incidenten (zowel als passagier als crew) meegemaakt.
Veel voorkomend misverstand: de mile-high club
Hoewel het niet volledig mythologisch is, gebeurt het niet zo vaak als mensen denken door de verhoogde beveiliging en regelmatige patrouilles in de cabine. Het is praktisch onmogelijk geworden om ongezien pogingen te doen.
Turbulentie en passagiersgedrag
Volgens Grace is turbulentie geen reden tot angst. Tijdens turbulentie worden continu veiligheidscontroles uitgevoerd, en wordt gecontroleerd of passagiers hun veiligheidsgordels dragen. Ze benadrukt dat haar kalme gedrag tijdens turbulentie helpt passagiers gerust te stellen en dat ze graag uitleg geeft over de oorzaken ervan. Ze heeft onlangs een FAQ-serie voor piloten op TikTok gestart, waarin haar vader, een gepensioneerde piloot, ook meedoet. Deze informatie blijkt nuttig voor volgers.
Hoewel ze zich probeert niet te laten merken door applaudisserende passagiers na de landing, moet ze toegeven dat ze het eigenlijk waardeert. Ze erkent dat de piloten die ze begeleidt bijzonder capabel zijn en het verdienen om gewaardeerd te worden voor het veilig brengen van de passagiers.



