Herstel van de operationele capaciteiten
De vliegtuigfabrikant heeft aangekondigd dat de Airbus-vloten inmiddels teruggekeerd zijn naar normale bedrijfsvoering na het oplossen van een softwareprobleem dat de vluchtbesturing kon beïnvloeden. Deze succesvolle en snellere dan verwachte reparatie heeft ervoor gezorgd dat de operationele verstoringen werden beperkt. Na analyse van een vlucht met een A320- toestel kwam het probleem aan het licht, toen melding werd gedaan van mogelijke gegevenscorruptie door intensieve zonne-straling, wat de vluchtbesturingssystemen kan verstoren.
Snelle reactie en noodzakelijke software-updates
Vrijdag lanceerde Airbus een waarschuwing voor de betrokkenheid van de A320-familie. Tijdens het weekend voerden tientallen luchtvaartmaatschappijen een snelle retrofit uit door de software aan te passen. Op maandag bevestigde Airbus dat de grote meerderheid van de ongeveer 6.000 A320-toestellen die getroffen waren door het probleem, inmiddels was gemodificeerd. Het bedrijf werkt momenteel samen met klanten om nog minder dan honderd resterende vliegtuigen te voorzien van de benodigde aanpassing, zodat ook deze weer veilig kunnen worden ingezet.
Airbus heeft haar excuses aangeboden voor de ongemakken en vertragingen die deze situatie heeft veroorzaakt voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen.
Andere technische problemen en vertragingen
Onlangs ontdekte de fabrikant daarnaast een industrieel kwaliteitsprobleem dat bij enkele tientallen A320-vaartuigen zou kunnen leiden tot gebrekkige romppanelen. Volgens bronnen zijn hierdoor enkele leveringen uitgesteld, hoewel er geen aanwijzingen zijn dat al in gebruik genomen vliegtuigen hiermee te maken hebben gehad. Het lijkt erop dat deze productieproblemen nog niet tot operationeel verlies hebben geleid.
Incident en oorzaak van de softwarewaarschuwing
De gebeurtenis die de waarschuwing activeerde, betrof een vlucht van JetBlue van Cancun, Mexico, naar Newark in de Verenigde Staten op 30 oktober. Tijdens de vlucht ondervond het vliegtuig een probleem met de vluchtcontrole en verloor het plotseling hoogte. Minimaal 15 passagiers raakten gewond. Men vermoedt dat uitbarstingen van intensieve zonne-straling mogelijk hebben bijgedragen aan de plotselinge hoogteverlies. Als reactie hierop gaf de Amerikaanse luchtvaartautoriteit een dringend bevel om de software onmiddellijk te vervangen of aan te passen, vergelijkbaar met een besluit van de Europese Unie Aviation Safety Agency.
Technische details en reparatiemethoden
De oorzaak werd achterhaald in het ELAC-systeem (Elevator and Aileron Computer), dat commando’s stuurt naar de stabilisatierobots op de staart van het vliegtuig. Dit systeem reguleert de pitch- en neushoek van het toestel. De oplossing bestaat eruit dat de A320’s teruggaan naar een eerdere softwareversie. Volgens Airbus duurt de upgrade voor de meeste vliegtuigen slechts twee tot drie uur. Sommige toestellen vereisen ook nieuwe hardware, waardoor de hersteltijd langer wordt.
Impact op vluchten en luchtvaartmaatschappijen
Gedurende het weekend moesten veel vluchten worden geannuleerd of verstoord vanwege de noodzakelijke software-updates. Op maandag kondigde JetBlue aan dat het 20 vluchten zou annuleren terwijl het probeerde 137 van de 150 A320’s weer operationeel te krijgen. Ook Colombia’s Avianca Airlines bleef voorlopig de boekingen inperken tot en met 8 december. Daarentegen meldden enkele luchtvaartmaatschappijen, waaronder easyJet en Wizz Air, dat zij de updates zonder verdere vertragingen hadden voltooid en geen vluchten hoefden te annuleren.
Reflectie op de impact en de bredere context
Verschillende maatschappijen herkenden dat de schatting van het aantal getroffen vliegtuigen en de benodigde hersteltijd aanvankelijk te hoog was, waarna ze hun inschattingen naar beneden bijstelden en de werkzaamheden sneller konden afronden dan vooraf verwacht. Airbus, met haar hoofdkantoor in Frankrijk en geregistreerd in Nederland, is een van de grootste vliegtuigbouwers ter wereld, naast Boeing. De A320-familie, die in 1984 voor het eerst werd geïntroduceerd, is het bestverkochte enkel-aisle vliegtuig ter wereld. De concurrentie met de Boeing 737 MAX, die tussen maart 2019 en december 2020, en opnieuw in januari 2024, vanwege fatale crashes met foutieve software uit de roulatie was, wordt hierdoor onderstreept.



