De ontbrekende vlucht MH370
In 2014 verdween de Malaysia Airlines-vlucht MH370 op mysterieuze wijze tijdens een vlucht van Kuala Lumpur naar Beijing. Sindsdien is het vliegtuig niet teruggevonden. Ondanks uitgebreide zoektochten is het toestel nooit gelokaliseerd en blijven de passagiers officieel vermist, hoewel zij door de autoriteiten als dood zijn verklaard.
Veroordeling tot schadevergoeding
Op dinsdag 9 december 2025 verstrekte een rechtbank in Beijing een uitspraak waarin Malaysia Airlines werd veroordeeld om meer dan £300.000 te betalen aan de familieleden van acht passagiers. Deze vergoeding, vastgesteld op 2,9 miljoen yuan (£307.571) per familie, is bedoeld als compensatie voor hun verlies, de kosten van de begrafenis en emotionele schade.
Details van de rechtszaak
De rechtbank stelde dat, hoewel de vlucht nooit is teruggevonden, de betrokken passagiers wettelijk als overleden worden beschouwd. Verder blijven er nog 23 zaken in behandeling, terwijl in 47 andere gevallen overeenkomsten zijn bereikt en enkele rechtszaken zijn ingetrokken. De familie van de passagiers blijft zoeken naar antwoorden en gerechtigheid.
Vorige weken aangekondigde zoekactie
Volgens de plannen van de Maleisische overheid wordt er op 30 december een nieuwe zoekactie gestart naar het vermiste vliegtuig. Sinds de verdwijning in 2014 zijn er meerdere zoektochten geweest, die geen resultaat hebben opgeleverd.
Laatste communicatie en vermoedelijke crash
De laatste communicatie van de piloot, kapitein Zaharie Ahmad Shah, luidde rond 40 minuten na vertrek ‘Goede nacht, Malaysia Three Seven Zero’, terwijl het vliegtuig Vietnamese luchtruim binnenvloog. Kort daarna viel de transponder uit en kwam het contact met de luchtvaartaandoeners te vervallen. Radarbeelden tonen dat het toestel linksaf sloeg boven het schiereiland van Maleisië en volgens onderzoekers mogelijk neerstortte in de Indische Oceaan, westelijk van Australië.
Overblijfselen en mogelijke verklaring
Sinds de verdwijning zijn kleine stukjes debris aangespoeld, die afkomstig zouden zijn van het vliegtuig, dat 227 passagiers en 12 bemanningsleden vervoerde. In 2020 beweerde de voormalige Australische premier Tony Abbott dat de hoogste niveaus van de Maleisische regering vanaf het prille begin vermoedden dat kapitein Shah bewust het vliegtuig heeft laten crashen. Tot op heden kunnen onderzoekers echter niet bevestigen wat er precies is gebeurd zonder het gevonden van het toestel.
Speculaties en theorieën
Er circuleren diverse theorieën over de oorzaak van de vliegramp. Sommige suggereren dat de piloot opzettelijk handelde, terwijl anderen wijzen op technische defecten of externe factoren. Het gebrek aan het terugvinden van de vlucht houdt de zaak complex en onopgelost.



